sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Polyamoria ja BDSM

Polyamoristeista suomessa enemmistö on BDSM puolen väkeä. Tämä on tilastollisesti merkittävä ilmi, joka on vielä hämmentävämpi kun alkaa pohtimaan miten Ds suhteet rakentuvat. Niille joille polyamoria ei käsitteenä ole tuttu, se käytännössä merkitsee että ihminen ei usko kyvyn rakastaa rajoittuvan vain yhteen ihmiseen. Usein polyamorisissa suhteissa keskeistä on suhteeseen sovitut pelisäännöt ja kommunikointi, varsinkin tilanteissa missä nämä pelisäännöt eivät vaikuta toimivilta.

Oma suhteeni I kanssa on varsin selkeä. Ainoa asia jonka olemme hallunneet rajata pois suhteistamme on Ds suhteet koska tiedämme hyvin miten paljon energiaa ja jaksamista tiukka totaalinen Ds suhde vie. Muutoin olemme melko väljäksi jättäneet asioiden sopimisen ja kommunikointi tapahtuu

torstai 9. kesäkuuta 2016

BDSM, vuorovaikutus ja tahtotila.

Näen leikkimisessä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa keskeisenä osana olevan ajatuksen siirtymän ja muuntumisen. Dominoivalla on Ajatus, mitä tahtoisi tapahtuvan. Aktiivinen tekeminen välittää mukanaan tahtoilan ja nämä muodostavat sen informaation joka välittyy submissiiviselle jonka pohjalta submissiivinen tulkitsee mikä dominoivan Ajatus on ollut ja tulkitsee tekoja tässä viitekehyksessä ja vastaa niihin, välittäen oman tahtotilansa tekojensa mukana dominoivalla. Jos vuorovaikutus toimii, ymmärtää submissiivinen oikein mikä dominoivan Ajatus oli ja dominoiva ymmärtää mitenm submissiivinen tulkitsi Ajatusta, ja tämä muodostaa jatkuvan vuorovaikutuskehän mihin leikkimienn ja siihen olennaisesti kuuluva jännite muodostuu.

Esimerkiksi dominoivan ajatuksena on saada submissiivinen jalkoihinsa rapsutettavaksi. Niimpä hän määrätietoisesti tulee submissivisen luokse, tarttuu niskasta ja paiskaa toisen lattialle. Jos teko välittyy oikein, tajuaa submissiivinen että toinen haluaa hänet vain siirtää lattialle ja lattialle päädyttyään heti huomioi toista ja on vastaanottavainen. Jos taas tavassa miten teko tehdään tai viitekehyksessä mikä tilanne on missä teko tapahtuu on jotain mikä häiritsee tätä tulkitsemista voi tilanteen hyvin tulkita raivostumisena, agressiona tai aikomuksena esimerkiksi rangaista jostain. Tällöin reaktio voi olla esim yritys paeta tilanteesta tai maahan pelokkaana lojumaan jäämisenä, jolloin dominoivalle välittyy taas täysin eri Ajatus kuin mitä hän itse tarkoitti, joka pakottaa reagoimaan tähän tilanteeseen, yrittämään tulkita sitä oikein ja korjata tilanne.

Tämä on se kohta missä yleensä tulevat esiin ongelmat jos osapuolilla on hyvin erilaiset lähestymiskulmat Ds, hyvin erilaiset käsitykset siitä millaisesta suhteesta on kyse, tai muuten kommunikaatiossa haasteita. Myös kokemuksen merkitys tulee tämän tyyppisissä ongelmatilanteissa helposti esiin. Mitä kokeneempia osapuolet ovat, sen suurempa mahdollisuus heillä on käydä mielessä läpi aiemman kokemuksen pohjalta erilaisia Ajatuksia mikä saattaisi nyt olla kyseessä, ennenkuin päätyvät reagoimana, varsinkin jos tilanne vaikuttaa epämielyttävältä ensialkuun.