sunnuntai 23. helmikuuta 2014

Millä sitä paketin tekisi?

Usb-Johto, kaiutinkaapeli, rautalanka, ankkuriköysi, pyyhe, tekokuituköysi, juuttiköysi, vyö ja jne. Kaikki välineitä millä olen ihmisiä sitonut vuosien mittaa. Jokaisen käyttöön on ollut jokin syy. Milloin se on ollut rahatilanne, milloin mielipide materiaalista, milloin tilanne. Aloitellessa helposti ei tajua miten paljon sitomiseen vaikuttaa millaista materiaalia käyttää sitomiseen. Miten köydet kulkevat, millainen tuntuma sidottavalla on materiaaliin, miten helpolla köysi polttaa, miten solmut asettuvat jne.

Kauan sitten käytin kaiutinkaapelia, koska a) se oli halpaa b) sitä ei saanut umpisolmuun mitenkään c) se ei polttanut. Jos koskaan päädytte moisella sitomaan tulee hyvin nopeasti ilmi miksi tälläinen sitominen on hyvin funktionaalista. Kun "köysi" ei vain mitenkään mene solmuun lukkoon niin siinä ei paljoa ole tilaisuutta tehdä mitään kovin monimutkaista ja on pakko pelata hyvin materiaalin rajoissa.

Clash olsonin ankkuriköysi taas mahdollisti jo paljon monipuolisemman työskentelyn ja predikamentin. Jopa visuaalisen puolen. Sen etuna on pehmeys ja edullisuus. Aivan liian paksua ja liukasta se moneen asiaan on mutta helppoa puhdistaa ja siedettävää hoitaa.

Bauhaus synteettinen sileä 8mm. Tätä köyttä saa useissa väreissä ja vetolujuus on älytön ja hintakaan ole mahdoton. Pinta on aluksi turhankin liukas mutta kuluu käytössä varsin mukavaksi. Isoimpana etuina hoito. Vois vain käytön jälkeen iskeä pesukoneeseen jos köysi on likaantunut tai tahrautunut, laittaa kuivumaan ja se on siinä. Ei öljyämistä, ei pitkiä kuivausaikoja. Tämä köysi toi mukanaan merkittävästi visuaalista puolta ja helpotti sitomista huomattavasti. Tietyt solmut eivät pidä ihan tarpeeksi ja tuntuma sidottavaan on hyvin neutraali.

Juutti 6mm. Köysi jonka työstämine käyttökelpoiseksi on jo oma urakkansa, ja mikä silti tulee pölisemään sen verran että heinänuhaa jos on sidottavalla niin hyvin nopeasti tulee ilmi kunnes tarpeeksi käyttänyt. Hyvä kestävyys luonnnonkuiduksi, sopivasti tuntuu sidottavassa, pitää erittäin hyvin suuren kitkansa vuoksi. Pystyy paremmin tutkimaan sitä itse köyden aiheuttamaa tuntemusta sidottavan iholla. Edullinen metrihinta. Solmujen kastuminen aiheuttaa helposti lukkiutumista.

Aina sidottaessa on hyvä pitää mielessä ne perus seikat, onko sidottavalla mitään tapaa selvitä tilanteesta jos saat sairaskohtauksen. Miten saat sidottavan irti nopeasti kun rappukäytävässä alkaa tulipalo. Mitä sitten kun verenkierto häiriintyy ja solmu ei aukea. Iso ja merkittävä apu on hätäleikkuri. Osa väestä käyttää turvasaksia, itse preferoin


Benchmade rescue hook http://www.benchmade.com/products/5 Ainoa leikkaava terä on koukun pohjukka joten terällä ei kovin helposti paniikissa rimpuilevaa ihmistä vahingossa leikkaa, mutta terään silti saa helposti riittävästi voimaa että köysi katkeaa vaivatttomasti. Tuon myös saa kätevästi vyöhön kiinni mistä sen saa hetkessä otettua käteen jos tilanne ylättäen syntyy, eikä tarvitse etsiä mihin sen laski.

Itse käytän nykyään pääasiassa juuttia. Bilekäytössä tai jos haluan tiettyä visuaalisuutta käytän synteettistä. Improvisoin vielä paremmin synteettisellä sitoessani kun siihen on vuosien mittaa kehittynyt parempi tuntuma kuin juutilla minkä kanssa työskennellyt vasta 6kk.

Seuraavan kerran tekstiä joko kuristamisen riskeistä tai köysillä työskentelystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti