Olen vuosien varrella pohtinut eri BDSM liittyvien asioiden turvallisuutta, kirjoittanut asiasta sanasen johonkin ja puhunut asiasta paljon. Silti aina kun päätyy keskustelemaan uudemman ihmisen aihepiiristä, iskee jossain kohtaa halua kunnon turvallisuus oksennukseen ja samantien iskee fiilis "Ei. Ei ole hyvä idea alkaa saarnaamaan, kyllä ihmiset tajuavat itsekkin asioista ottaa selvää" Ja suurin osa tajuaakin, ainakin osasta asioista, ainakin jotain.
Miksi minulle asioiden turvallisuus on tärkeää? RACK. Risk-Aware Consensual Kink eli Riskit tiedostaen yhdessätuumin asioita tekevä pervo. Lähes kaikkeen liittyy riskejä ja yhtälailla tapoja millä niitä riskejä voi pienentää. Tärkeintä onkin tehdä tietoisesti se päätös minkä riskin otta hakemalla mahdollisimman hyvän käsityksen riskeistä. Se mikä itsellä välistä pistää kiehumaan sisällä on vastaanottavaisten ihmisten ajattelu "Kyllä minä luotan että se tekevä puoli tietää asiat". Varmasti tietääkin 80% ajasta, 10% ajasta se tekee virheitä ja 10% ajasta se ei tule tienneeksi kaikkia riskejä. Toivoisin että ihan aina kaikkea eivät ihmiset opettelisi kantapään kautta. Sen verran paljon sitäkin kautta asioita näissä piireissä tulee opittua.
Kun molemmat tietävät riskeistä voi asioista helposti keskustella ennen sessiota kun sopii asioita, voi tarkistaa että toinen on ottanut huomioon ne epätodennäköisemmätkin skenaariot.
Positiivista on että skenessä(kyllä tulen käyttämään tätä vihattua ja rumaa sanaa varmasti useinkin, tarkoittaen sitä väkeä joka aktiivisesti osallistuu keskusteluihin foorumeilla, miiteissä ja bileissä) on enemmän alettu puhua myös psyykkisestä turvallisuudesta, jälkihoidosta, ihmisten välisten suhteiden kommunikaatiosta ja kaikesta muusta mahdollisesta. Aina välistä tosin tuntuu siltä että tämän puolen jalkoihin taas on jäänyt turvallisen tekniikan painottaminen. Harvoin muistetaan puhua floggerien ja välineiden käytössä siitä että mietittäisiin mistä suunnasta ja miten lyödään että kun se lyönti kiertää tai muuten osuu huonosti niin mikä se todennäköinen seuraus olisi.
Miksi uudet ihmiset eivät sitten tunnu aina ehtivät näistä kaikista kuulemaan? Koska näistä ei käydä jatkuvaa keskustelua kaikkialla. Olisiko tähän jokin fiksu ratkaisu? Kehittää jokin wiki,foorumiviesti tai muu mihin päivitettäisiin se ajantasainen turvallisuus informaatio ja kasa linkkejä. Rakenne voisi hyvinkin olla kuin lääkeluettelosta: Todennköiset riskit, harvinaisemmat, epätodennäköiset. Miten näitä riskejä voi pienentää. Pitkä kuvaus missä näissä asioissa on oikeasti kyse.
Lupasin kirjoitella hieman sidonnnoista ja kuristamisesta. Sitomista pidetään lähes turvallisimpana asiana mitä BDSM saralla voi harrastaa materiaalia fetissismin jälkeen, silti fetlifen tärkeimpiä/parhaita ryhmiä on https://fetlife.com/groups/47741 vakavista vaaratilanteista ja onnettomuuksista mitä on sattunut sidonnoissa. Milloin on kyse ollut hermopuristuksen aiheuttamista pitkittyneistä vaurioista, milloin roikotuspisteiden hajoamisesta. Hengityksen kontrolloinnissa on merkittäviä riskejä mitä harvemmin puidaan. Yksi näistä on sydänpysähdys joka voi tulla hyvinkin yllättäen. Tässä on http://www.jaywiseman.com/SEX_BDSM_Breath_Closing_Argument.php Jay Wisemanin "definitiivinen" kirjoitus aiheesta.
Tuppaan kirjoittamaan asioista vähän turhankin yleisen lätisevään sävyyn. Yritän jatkossa selkeämmin tuoda sitä omaa näkökulmaa esille, mutta pyrkien silti pitämään kirjoitusten informaatiosisällön ajattelua herättävällä tasolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti